Nek’ bude mir sa nama!

kategorija:  | objavljeno u: 

war-peace-tree1

  • Kada dođeš pod koji grad da na nj navališ, najprije mu ponudi mir. Pnz 20,10
  • Samo je u Bogu mir, dušo moja, samo je u njemu spasenje. Ps 62,2
  • Ta kraljevstvo Božje nije jelo ili piće, nego pravednost, mir i radost u Duhu Svetome. Da, tko tako Kristu služi, mio je Bogu i cijene ga ljudi. Nastojmo stoga promicati mir i uzajamno izgrađivanje! Rim 14, 17-19
  • To vam rekoh da u meni mir imate. U svijetu imate muku, ali hrabri budite – ja sam pobijedio svijet!” Iv 16,33

Kao dijete sam mislila da se u svijetu više ne ratuje. Rat je bio gotov u Hrvatskoj, i za mene je to značilo da je rat bio gotov u cijelom svijetu. Sada sam malo starija i svijet je za mene puno veće mjesto. Sada znam da negdje na ovom našem planetu svaki dan netko stradava u nekom ratu koji se najčešće vodi radi tuđih interesa, ne slobode.

Svaki rat je tragičan, no postoji nešto što se zove „pravedan rat“. Da rat sam po sebi nije zao, govori nam činjenica da je Bog u Starom Zavjetu pomagao Židovima u ratovima protiv njihovih neprijatelja da bi sačuvao zajednicu od većeg zla. Naš Bog, koji je najveće Dobro, nikad ne bi mogao sudjelovati u nečemu što je u srži zlo. To prepoznaje i Katekizam katoličke Crkve koji kaže da “zakonita obrana može biti ne samo pravo nego i teška obveza onomu tko je odgovoran za živote drugih, za opće dobro obitelji ili građanske zajednice“ (KKC 2265). Katekizam nam također govori da pravedan rat mora zadovoljavati određene uvjete: “Da je šteta koju napadač čini narodu ili zajednici naroda trajna, teška i izvjesna. Da su se sva ostala sredstva kojima bi se tome stalo na kraj pokazala neprimjenjiva ili bezuspješna. Da postoje ozbiljni uvjeti uspjeha. Da pribjegavanje oružju ne prouzroči zala i nereda većih od zla kojem se želi doskočiti” (KKC 2309).

Američki predsjednik Barack Obama je prije nekoliko dana najavio plan za američki napad na Siriju u kojoj se već godinama događaju sukobi. Iz mnogih je stvari posve jasno da se takav američki napad ne bi mogao smatrati pravednim ratom, ali politika i dalje ide svojim tokom. Manje od 30% Amerikanaca podržava napad, ali čini se da to apsolutno ništa ne mijenja. Što učiniti u takvim trenutcima kada se osjećamo bespomoćni gledajući nepravdu?

Papa Franjo pozvao je sve katolike, i ljude dobre volje, da se mole i poste za mir u Siriji i cijelom svijetu. Papa Franjo, kao i njegovih zadnjih nekoliko prethodnika, dobro zna što rat čini narodima i pojedincima, jer je to vidio na primjeru svoje domovine. Ovo nije prvi put da papa poziva na mir. Svi su oni to činili. Mi vjernici često preko toga prijeđemo kao i preko mnogih drugih stvari na koje se naviknemo jer ih čujemo puno puta. Ovaj papin poziv nam je još jedna izvrsna prilika da dobro promislimo o prisutnosti Božjeg mira u našim životima.

moliti i postiti

Ovaj svijet je pun ne-mira. Može li zapravo biti drugačiji kad toliki odbacuju Boga – jedini izvor pravog mira? Ne moramo ovdje nužno govoriti o ratu između država. Svakodnevno se događaju i ratovi u obitelji, između susjeda i prijatelja. Možda najgori je onaj rat u dubini ljudskog srca, koji mnogi vode a da toga nisu ni svjesni. Iz tog nemira proizlazi svaki drugi.

Kada pogledam primjere svetaca, primjećujem da svi oni odišu mirom. Uzmimo za primjer sv. Augustina koji je autor one poznate rečenice: “Za sebe si nas, Gospodine stvorio, i nemirno je srce naše, dok se ne smiri u tebi.” On je znao o čemu govori jer je cijelu svoju mladost proveo u nemiru tražeći smisao života na svim krivim mjestima. Na kraju je svoj mir našao, gdje drugdje nego u Bogu. Postao je svećenik i biskup, a danas je i jedan od crkvenih naučitelja. Naš sv. Franjo također je izvrstan primjer sveca iz kojeg progovara mir. On se uzdao u Boga i vjerovao mu u svemu. Mirno je prebolio sve svoje boli (kojih je bilo mnogo) i smrt dočekao s pjesmom hvale na usnama – u miru Božjem.

No, ako nam primjeri svetaca nisu dovoljan primjer, zapitajmo se: Što je doista Božji mir? Možda je najlakše početi s onim što on nije. Hrvatski jezični portal definira mir na sljedeći način:

stanje  a. bez rata, sukoba [međunarodni mir], opr. rat
b. javnog reda [javni mir], opr. nered
c. bez svađe, gloženja, prepirke [društveni mirkućni mir]; slaganje, sloga
d. bez buke; tišina
e. bez suvišnog i neželjenog uzbuđenja [duševni miriz čistog miramir s tobom!na miruu miru]; spokojstvo

Meni se čini da se tek e. definicija približava definiciji Božjeg mira. Biti u tom miru znači biti spokojan. To ne znači da se nikad nećemo uzrujati ili s nekim započeti raspravu. To ne znači da ćemo u tišini trpiti nepravdu. Biti u Božjem miru znači pouzdati se u Boga bez obzira na sve, i dopustiti Duhu Svetom da nam pomogne raspoznati ono što je doista bitno i dobro za nas. Biti u miru Božjem znači hoditi prema Isusu bez obzira na oluje, znajući da nas on čuva i daje sve što nam je potrebno. Biti u miru Božjem znači biti u miru sa svima oko sebe, zbog čega jedni drugima na misi prije primanja Tijela Kristova pružamo mir Božji. Nemojmo to pružanje mira shvatiti olako. Ne zaboravimo da je mir plod djelovanja Duha Svetog u nama, baš kao ljubav, radost, dobrota…

Mi katolici ne možemo šutke promatrati nemir oko sebe. Ovaj svijet će uvijek biti pun muke, no mi smo pozvani u njega unositi mir, koliko god je to u našoj mogućnosti. Mi smo sol zemlje i svjetlo svijeta. Barem bi trebali biti. Stvoreni smo da to budemo, ali ne možemo tražiti od drugih ono što sami nismo spremni dati. Nemojmo misliti da nas se ratovi u svijetu ne tiču. Odazovimo se na papin poziv, shvatimo ga kao poziv na obraćenje i pomolimo se: nek’ bude mir sa nama, nek’ bude širom svijeta mir Gospodnji. 

Dubravka Sertić, Frama Našice

pope-francis-and-dove



Za komentiranje se registriraj ili ispuni sljedeća polja:

*